26/7/09

Γκρίνιες ΙΙ

Αφού εγκαινιάσαμε (με πολλά ταρατατζούμ) το Νέο Μουσείο, είδαμε τον Παντερμαλή να ξεναγεί το μπουλούκι των "επισήμων" (και την κάμερα να δείχνει μια μοναδική προτίμηση για τα στελέχη της κυβέρνησης), είδαμε και τις πανέμορφες προβολές στις επιφάνειες των κτιρίων που περιβάλλουν το μουσείου, είδαμε και κάτι από την αίθουσα του παρθενώνα. Μπορεί να μην είδαμε τον "Μοσχοφόρο", την "Σκεπτόμενη Αθήνα" την "Νίκη που λύνει το σανδάλι" και γενικά ελάχιστα από αυτά που περιέγραφε ο Παντερμαλής αλλά αυτα είναι λεπτομέρειες για τους λεπτολόγους-και αρχαιολόγους. Είδαμε όμως και λίγο παπαδαριό ανάμεσα στους καλεσμένους και απορήσαμε για την παρουσία τους σε ένα μουσείο που εκθειάζει το ανθρώπινο πνεύμα....και δεν είχαμε άδικο. Γιατί η Εκκλησία της Ελλάδας έχει προφανώς πάρει διαζύγιο με την πραγματικότητα και προσπαθεί να άλλάξει ότι δεν την συμφέρει ή ότι πιστεύει πως τη δυσφημεί. Αφορμή για το τελευταίο χτύπημα, ένα βιντεάκι που προβάλλεται ώς εισαγωγή στην ιστορία του παρθενώνα και μεταξύ άλλων δείχνει τις καταστροφές που υπέστει ανά τους αιώνες. Η μήνη των ρασοφώρων συγκεντρώθηκε στην παρουσίαση της καταστροφής των μετοπών του ναού (απολαξεύτηκαν όλες εκτός από αυτές της νότια πλευράς) από ζηλωτές χριστιανούς που δεν τα πήγαιναν πολύ καλά με τα "είδωλα". Φαίνεται λοιπόν οτι η σκηνή αυτή έφτασε στα αφτιά της ιεράς συνόδου και του προκαθημένου της Εκκλησίας, ο οποίος παραπονέθηκε εντόνως, και φυσικά ο Σαμαράς με τον Παντερμαλή έσπευσαν να δηλώσουν πως το μουσείο είναι για να ενώνει και όχι να διχάζει και γι'αυτό θα κοπούν οι επίχμαχες σκηνές. Κάτι που καθόλου δεν ευχαρίστησε τον Κώστα Γαβρά, σκηνοθέτη του βίντεο, ο οποίος θα ζητήσει να αφαιρεθεί το όνομά του στην περίπτωση που ψαλιδιστεί το έργο του.

Πολλά θα μπορούσαμε να πούμε για το παράλογο της υπόθεσης: Για την ανασφάλεια της εκκλησίας για ένα γεγονός που συνέβη πριν μιάμιση χιλιετηρίδα, για τα πισωγυρίσματα της ηγεσίας του μουσείου,για την πολιτική και καλλιτεχνική διάσταση του θέματας αλλά και την ηλιθιότητα του συλλογισμού πως το μουσείο πρέπει να "λειτουργεί ενοποιητικά", ακόμη και αν αυτό αποβαίνει τελικά σε βάρος της αλήθειας. Δηλαδή, έτσι και μας κάνουν διαβημα οι Ιταλοί για την σκηνή της ανατίναξης του παρθανώνα από τον Μοροζίνι, οι Τούρκοι για τις καταστροφές των προπυλαίων και της Νίκης, οι Άγγλοι για τα καμώματα του Έλγιν, θα αφαιρεθούν και οι υπόλοιπες σκηνές από το βίντεο; Δεν θα ήταν πολύ πιο απλή και τίμια (και φυσικά τελεσίδικη) μια παραπομπή προς το παπαδαριό να ανοίξει κανένα βιβλίο μήπως και καταλάβει τις καταστροφές που έχει προξενήσει ανά τους αιώνες στα μνημεία του πολιτισμού μας; Ή έστω μια πρόσκληση στην αίθουσα του Παθενώνα για να δουν με τα μάτια τους την ζημιά που προξένησαν οι προκάτοχοί τους;

(στην φωτογραφία που συνοδεύει την ανάρτηση, η δεύτερη μετόπη της δυτικής όψης του παρθενώνα με σκηνη αμαζονομαχίας. Ακόμη φαίνονται τα σημάδια που άφησε το καλέμι του ευσεβέστατου χριστιανού)

4 σχόλια:

chairephanes είπε...

Το παπαδαριό πάντα έλυνε και έδενε στην Ελλάδα.

Απόδειξη το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (ως τίτλος), με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για την διδασκαλία των Aρχαίων Ελληνικών ("Σωκράτης = προ Χριστού Χριστιανός", "ο βωμός στον άγνωστο θεό που είδε ο απόστολος Παύλος στην Αγορά της Αθήνας ήταν για τον Χριστό" και άλλες τέτοιες βλακείες), και φυσικά της Ιστορίας (βλ. Ιστορία Στ΄ Δημοτικού).

Πολύ περισσότερο, το ποίμνιο είναι ακόμη ένα πολύ υπολογίσιμο πολιτικό μέγεθος.

Και έχουμε πατήσει γκάζι προς τον εκφασισμό και την συντηρητικοποίηση, με όλα αυτά που συμβαίνουν στις αθηναϊκές πλατείες, και εσχάτως και στα νησιά. Οπότε και αυτό είναι άλλη μία έκφανση των παραπάνω.

Το καλύτερο κομμάτι του ελληνοχριστιανικού πολιτισμού είναι οι επιτύμβιες αρές σε τάφους χριστιανών, οι οποίες απευθύνονται σε ειδωλολάτρες. Για πολύ μπινελίκι λέμε, και άκρως ανορθόγραφο :)

in antis είπε...

Πώς συμβαίνει κάθε φορά που γίνεται κάτι που σηματοδοτεί το νέο και την πρόοδο, να μας αφήνει μετά από λίγο μια ξινή γεύση, μια απογοήτευση. Μας έχει γίνει σχεδόν καθημερινότητα…

Ανώνυμος είπε...

Φωτo-ντοκουμέντο: Ο διπλασιασμός του Διονύσου

Ανώνυμος είπε...

Παράνομη φωτογράφηση με φλας, εντός του Νέου Μουσείου Ακροπόλης, παρουσία του εφόρου Ακροπόλεως και μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου του ΝΜΑ κ. Αλέξανδρου Μάντη! Δείτε σχετικά και video.

Click