10/4/09

Γκρίνιες

Νέες εξελίξεις στο μέτωπο του (ολημερίς το χτίζαμε) Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της συλλογής Γουλανδρή. Πριν δυο-τρεις μήνες ο Σουφλιάς είχε ανακοινώσει πως το μουσείο είχε χωροθετηθεί κάπου στον χώρο του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού - στα σχέδια του Pei nonetheless. Πλέον τέρμα ο Pei, τέρμα και το Ελληνικό, καθώς χθες ανακοινώθηκε πως το Μουσείο θα χωροθετηθεί σε ένα εγκαταλελειμμένο νεοκλασικό κτίριο, κάπου στο Παγκράτι (είναι η τέταρτη φορά που το μουσείο αλλάζει θέση: για όσους δεν θυμούνται, αρχικά είχε προγραμματιστεί να χτιστεί κάπου στη Ρηγήλλης, μετά βάλτωσε για καμιά δεκαριά χρόνια μέχρι που προτάθηκε μια οικοδομή κοντά στο Παναθηναικό στάδιο για να περάσουμε τελικά στο Ελληνικό και το Παγκράτι).
Σύμφωνα με το in.gr από το κτίριο θα διατηρηθούν μόνο οι όψεις και το εσωτερικό θα αναμορφωθεί πλήρως (προφανώς στο στυλ του παραρτήματος Ισλαμικής Τέχνης του Μουσείου Μπενάκη στον Κεραμικό) "ώστε να ανταποκριθεί στις σύγχρονες μουσειολογικές ανάγκες" και να στεγάσει τα 500 έργα της συλλογής. Είναι θετικό το οτι επιτέλους η συλλογή βρήκε μια μόνιμη στέγη αλλά δύσκολα μπορώ να φανταστώ το τριώροφο νεοκλασικό να εκθέτει ένα τόσο μεγάλο αριθμό έργων - όσο και αν τα στριμώξει. Μάλλον θα γίνει μια επιλογή 100 (το πολύ έργων) ώστε να στηθεί μια αξιοπρεπης έκθεση.

Στα υπόλοιπα νέα, εγκαινιάζεται σήμερα το ανανεωμένο Αρχαιολογικό Μουσείο της Καλύμνου, με star έκθεμα την "Κυρά της Καλύμνου, το μεγάλο χάλκινο γλυπτό που είχε ανασυρθεί από ψαράδες στα ανοιχτά της Καλύμνου και είχε εκτεθεί για ένα διάστημα στο Εθνικό Αρχαιολογικό. Από τις φωτογραφίες και τις περιγραφές στον τύπο η έκθεση φαίνεται ενδιαφέρουσα, αν και πιστεύω πως η "Κυρά" θα έπρεπε να μείνει στο Εθνικό Αρχαιολογικό.

Το γλυπτό δεν έχει καμιά σχέση με την Κάλυμνο και καταδικάζεται στην αφάνεια ενός επαρχιακού μουσείου. Όσο και αν η πρόθεση είναι να τονώσει τον τουρισμό του νησιού, δεν νομίζω πως θα είναι πολοί αυτοί που θα ταξιδέψουν στην Κάλυμνο για να επισκευθούν το μουσείο. Το ίδιο συνέβη και με τους πολεμιστές του Riace, δυο από τα σημαντικότερα πρωτότυπα γλυπτά που έχουν σωθεί από την αρχαιότητα.

1 σχόλιο:

Κυριάκος Ξανθόπουλος είπε...

Θα αναφερθώ στη Κυρά της Καλύμνου.
Οσον αφορά το θέμα της "κτήσης" της θα συμφωνήσουμε όλοι πιστεύω πως είναι τραγελαφικό ακόμα και να το συζητάμε. Αυτό που πρέπει να σκεφτούμε είναι πως ένα εύρημα που βρέθηκε στη Κάλυμνο πρέπει να εκτίθεται στα αρχαιολογικά μουσεία της Καλύμνου (κυρίως για γραφειοκρατικούς λόγους). Η επισκεψιμότητα ενός μουσείου της περιφέρειας μπορεί να αυξηθεί όχι μόνο αν διατηρήσει τα πλέον εντυπωσιακά ευρήματά της τοπικής αρχαιολογικής υπηρεσίας αλλα και αν κάνει ανταλλαγές των ευρημάτων του με άλλα μουσεία...Αυτό όμως είναι θέμα συγκεκριμένης πολιτικής διαχείρισης των πολιτισμικών θεμάτων απο το κράτος.

Click