28/3/08

Κάτι σάπιο υπάρχει στο βασίλειο της Δανιμαρκίας...

ή, εν προκειμένω, στην πολεοδομία Αθηνών (κάτι μας είπες τώρα) και την Εφορεία Ακροπόλεως...


Το κτίριο στην παραπάνω φωτογραφία είναι το Eστιατόριο «Διόνυσος», όπως ήταν όταν κτίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 70 από τον Προκόπη Βασιλειάδη. Ενδιαφέρον, μοντέρνο κτίριο με διάταξη σε επίπεδα για την καλύτερη ένταξη στην πλαγιά του Φιλιπάππου και με μικρές αναφορές στην ελληνική παράδοση.



Αυτή είναι η κατάσταση του κτιρίου σήμερα, με τις παράνομες και κακόγουστες προσθήκες στο αρχικό κτίριο σημειωμένες με κόκκινο. Φαίνεται πως η θέα στην ακρόπολη είναι εξαιρετικά προσοδοφόρα αφού η επιχείρηση Zonar's ΑΒΕΕ (ιδιοκτήτης του κτιρίου) το επέκτεινε διαδοχικά (και παράνομα φυσικά) καταλαμβάνοντας τον αρχαιολογικό χώρο (στα δεξιά) και το δημόσιο πάρκινγκ (στα αριστερά). Δεν λείπει ακόμη μια βεράντα (μπροστά αριστερά) και διάφορες αποθήκες (μπροστά δεξιά). Και φυσικά τα υπέροχης μπρουταλιστικής αισθητικής πανύψηλα φουγάρα στο πίσω μέρος του κτιρίου. Και όλα αυτά απέναντι από την ακρόπολη!

Και εδώ έρχεται και δένει η Α' Εφορεία Αρχαιοτήτων (Ακροπόλεως) η οποία για δέκα χρόνια (οι περισσότερες προσθήκες έγιναν κατά το 1995) έκανε την πάπια, υποστηρίζοντας μάλιστα πως σε αυτοψία στις 06/04/2004 δεν διαπιστώθηκε καμία παρανομία. Δέκα μέρες αργότερα η εφορεία ξυπνά και διαπιστώνει "αυθαίρετες οικοδομικές εργασιες". Τι μεσολάβησε; Μέσα σε αυτές τις δέκα μέρες οι κάτοικοι της περιοχής κατήγγειλαν τις παρανομίες στην Δ/νση Πολεοδομίας του Δήμου Αθηναίων, την Εφορεία Νεοτέρων Μνημείων Αττικής και τη Δ/νση Δασών Αθηνών. Προσχήματα, προσχήματα, προσχήματα....

Την ίδια εποχή στην πολεοδομία πίνουν φραπουτσίνο με έξτρα ζάχαρη. Χρειάστηκε να περάσουν τρία χρόνια για να ερευνήσουν την καταγγελία ώστε επιτέλους στις 11-9-2007 να διενεργήσουν μια πραγματική αυτοψία. Το αποτέλεσμα αναμενόμενο: πρόστιμο ανέγερσης 267.799 ευρώ και πρόστιμο διατήρησης 133.899 ευρώ. Με ένα μικρό σχόλιο. Πρόστιμο διατήρησης σε παράνομη οικοδομή σε αρχαιολογικό χώρο. Με την ίδια λογική θα μπορούσε να νομιμοποιηθεί μεζονέτα πάνω στην ακρόπολη.

Όμορφος κόσμος, ηθικός, αγγελικά πλασμένος...

Για μια πλήρη περιγραφή της ιστορίας (και με αρκετές ζουμερές λεπτομέρειες) παραπέμπω στο blog Λόφοι Φιλοπάππου, απ' όπου αντλήθηκαν και οι τελευταίες τρεις φωτογραφίες.

12/3/08

Σημειολογία


Πολύ καλή η ιδέα για την παρουσίαση των αναστηλωτικών έργων της ακρόπολης και του νέου μουσείου της στο Βερολίνο, αλλά μόνο σε μένα φαίνεται άκομψη η επιλογή του μουσείου στο οποίο στεγάζεται η έκθεση; Γιατί, δεν διεκδικούμε μόνο εμείς τα γλυπτά του Παρθενώνα από το Βρετανικό μουσείο αλλά και οι Τούρκοι τον βωμό του Δία (μεταξύ άλλων) από το Pergammonmuseum.

(Η φωτογραφία από την ζωφόρο της ανατολικής όψης του βωμού του Δία. Εικονίζεται η Αθηνά {στο κέντρο με ασπίδα} που καταβάλλει τον Εγκέλαδο {γονατιστός αριστερά}. Η μητέρα του Εγκέλαδου η Γη ικετεύει την θεά για την ζωή του παιδιού της, ενώ η Νίκη πετά από τα δεξιά στεφανώνοντας τη θεά. Πάντα με συγκινούσε αυτό το κομμάτι: Όλες οι χειρονομίες, τα βλέμματα, οι πτυχές, οι αντιθετικές κινήσεις, η σύνθεση της σκηνής μιλούν για ένα μεγάλο καλλιτέχνη)

7/3/08

Τάξη και ηθική ή Ηθική στην τάξη


Διαβάζω σήμερα οτι ο Picasso είναι πλέον ιδιαίτερα επικίνδυνος για την ηθική των σημερινών 16ρηδων. Και συγκεκριμένα ένα από τα σημαντικότερα έργα του, το Suite 347 το οποίο αποτελείται από 347 (προφανώς) χαρακτικά που ο καλλιτέχνης δημιούργησε σε διάστημα 7 μηνών. Η εικονογράφηση ενόχλησε τόσο τον διευθυντή της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης, Θεόδουλο Ταπανίδη, που αποφάσισε να απαγορεύσει την συμμετοχή των μαθητών γυμνασίου και λυκείου στα εκπαιδευτικά προγράμματα του μουσείου, μετά και από τηλεφωνήματα "ενοχλημένων" διευθυντών σχολείων, που πήγαν στην έκθεση και θεώρησαν ακατάλληλα τα γυμνά έργα του Picasso.

Αναλογιζόμενος λοιπόν πλήρως το βάρος της ηθικής ευθύνης, προτείνω υπεύθυνα, έχοντας στο νου μου μόνο το καλύτερο για την μαθητιώσα νεολαία να πάψουν εντελώς οι επισκέψεις σε μουσεία και πινακοθήκες. Ποιος ξέρει πόσο θα τραυματιστεί η ευαίσθητη ψυχούλα των νιάτων μας σε περίπτωση που δουν κάτι τέτοιο:


(στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης)


ή κάτι τέτοιο(στην έκθεση "Πραξιτέλης" του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου)

ή, πολύ περισσότερο, αυτό;
(στην έκθεση "Μακεδονία" του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης)

Μια κάποια λύσις θα είναι η δημιουργία ενός κινητού κλιμακίου εξομολόγων που θα συνοδεύουν τα παιδιά στο μουσείο ώστε να τους υποδείξουν τις δόλιες παγίδες του 'ξαποδώ και φυσικά για την διενέργεια επιτόπιων εξομολογήσεων για όσους πιστούς κυριεύθηκαν από τον δαίμονα.

Μια ακόμη λύσις, περισσότερο ριζοσπαστική και αποτελεσματική αυτή την φορά, είναι η συγκέντρωση όλων των βδελυγμάτων σε ένα μεγάλο σωρό στο κέντρο της πλατείας Αριστοτέλους και η εν συνεχεία καύσις τους. Την έναρξη της καύσης θα σημάνει φυσικά ο σεμνός μακεδονομάχος Διγενής Ακρίτας Ψωμιάδης ενώ της σεμνής τελετής θα προεξάρχει ο πεφιλημένος παναγιώτατος μητροπολίτης Θεσσαλονίκης και Γροιλανδίας Άνθιμος. Την μουσική επιμέλεια έχει αναλάβει ο Ριχάρδος Βάγνερ-Παπαθανασίου και την κινηματογράφηση της εκδήλωσης η Λενη Ριφενστάλ.
Η μέθοδος αυτή έχει άμεσο και εγγυημένο αποτέλεσμα, οι ρίζες της ανάγονται στην Φλωρεντινή Αναγέννηση (call me Savonarola baby!) ενω συνάδει και με το πλέον πρόσφατο θρησκόληπτο παρελθόν της συμβασιλεύουσας.

...Μόνο έτσι θα πάμε μπροστά κύριοι!

Click